Sarnaut - Pokojowa i kwitnąca planeta
Planeta Sarnaut była niegdyś spokojnym i ustronnym miejscem, gdzie ludzie i inne rasy prowadziły dostatni i przygodny tryb życia. Jej niepodlegli mieszkańcy walczyli, poszerzając swoje włości, na których zakładali coraz to nowe królestwa. Dzięki ich gospodarności rozwijało się rolnictwo, rzemieślnictwo, oraz handel.
Sarnaut obejmowała siedem, zróżnicowanych klimatycznie kontynentów, na których rozwinęło się wiele cywilizacji. Największym był Yul, który zamieszkiwały trzy dominujące nacje: Elfów, zasiedlających Zachodnie Krainy, Ludzi w Południowych Krainach, oraz Orków, żyjących we Wschodnich Krainach. Ponadto, w każdym zakątku planety występowała bogata gama fauny i flory.
W kartach historii Sarnaut pojawiło się wiele państw, które rozkwitały, by z czasem wymrzeć, ustępując miejsca innym. Jedną z najstarszych cywilizacji było królestwo Airin, które Elfowie wznieśli w północno-zachodniej części Yul. Airin ukształtowało trwały i silny system polityczny. Mieściło się w autonomicznej i zamkniętej krainie, co zapewniało ochronę sprzymierzonym nacjom. Pustynie na południu zasiedlało plemię Zemów, które w krótkim czasie uśmierciła plaga. Był to również czas klątwy cywilizacji Junów.
Pierwsze ludzkie królestwo zostało wzniesione przez Junów. Przez wiele stuleci Junowie żyli w przymierzu z Elfami, gdy pewnego dnia spadła na nich straszliwa klątwa. Junowie niemalże zniknęli z powierzchni Sarnaut, a tajemnica ich nagłego upadku do dziś jest tematem spornym wśród historyków.
Czas w Południowych Krainach upływał spokojnie i beztrosko, gdy pewnego dnia lud z plemienia Aro przekroczył mury ruin dawnego królestwa Junów. Epizod ten zapoczątkował Wielką Wędrówkę Orków, która zamieniła spokojne krainy ludzi w pole bitew Orków i Aro. Ludzie z plemienia Aro pod dowództwem Wielkiego Maga Tensessa, zwyciężyli wojnę i utworzyli nację Kanian.
Obok Tensessa, równie potężnym czarodziejem był Wielki Mag Nezeb. Po zwycięskiej wojnie z Orkami, relacje między dwoma bohaterami stały się niespokojne, co doprowadziło do konfliktu. Kłótnia zakończyła się pojedynkiem magicznym, który wygrał Tensess. Nezeb został wygnany na pustynie na południu, które zamieszkiwały plemiona Zemów. Objął tam przywództwo nad koczowniczym szczepem Ugra.
Nezeb, z nową armią u swego boku, ponownie najechał na Kanian. Pokonał Tensessa i utworzył silne, niepodległe państwo Xadaganię. W historii tej leży przyczyna niekończącego się konfliktu pomiędzy Kanianami i Xadaganianami.
Kilka tysiącleci po klątwie nastąpił Wielki Kataklizm.