Zanim przejdę do omawiania samej fazy właściwej, wyjaśnię wcześniej pewne podstawy związane z alchemią.
Składniki alchemiczne mają pewien zestaw ikon, które je opisują. Generalnie obrazki te nic nie znaczą i nie świadczą o jakości mikstury. Są one wymagane tylko do odpowiedniego skomponowania receptury. Pełną listę receptur dla naszego poziomu rzemiosła uzyskamy po kliknięciu na "Recipes" w panelu sprzętu alchemicznego:
Każdy składnik posiada pewien zestaw symboli, z których w fazie mini-gry losowany jest tylko jeden. Na początku mamy za zadanie stworzyć "Stain Remover" ("Wywabiacz plam") z receptury na pierwszej pozycji. Zauważymy, że Basic Solvent dostępny u NPC-a posiada następujący zestaw symboli:
Ponieważ z jednego składnika losowana jest tylko jedna ikona (czyli w tym przypadku albo "oko" albo "nic"), a receptura na Stain Remover zawiera 2x "oko" - potrzebować będziemy zatem 2x Basic Solvent, żeby mieć szansę stworzenia tej "mikstury".
Żeby więc znaleźć odpowiednie składniki na recepturę musimy patrzeć uważnie z jakich symboli się ona składa i jakie symbole są w poszczególnych itemach.
Przejdźmy teraz do sedna, czyli do samej mini-gry. To co widzimy poniżej to panel alchemiczny fazy właściwej (po kliknięciu ppm na sprzęt alchemiczny i włożeniu odpowiednich składników)
Receptura "Potion of Speed", którą tutaj próbujemy zrobić, składa się z ikony "rycerza" i "oka". Ikonę "rycerza" znajdziemy wśród ikon kwiatka, którego dostaniemy za pomyślne zrobienie questowych wywabiaczy plam, a ikonę oka w Basic Solvent od NPC-a.
Po umieszczeniu tych składników w odpowiednie miejsca u góry, jedynie co możemy zrobić jeśli chcemy utworzyć miksturę, to kliknąć na "Boil" i obserwować losowanie ikon.
Ważny jest środkowy rząd - w nim powinny się znaleźć pożądane przez nas symbole. Jeśli się pomylimy przy wkładaniu, przycisk "Clear" przywróci składniki z powrotem do plecaka.
Losowanie jest w pełni automatyczne i nie mamy nad nim kontroli. Jeśli w środkowym pasku nie wskoczą odpowiednie ikony, to w tym momencie mamy jeszcze możliwość 1 korekty. Strzałkami nad i pod słupkami, w których znajdują się losowane symbole, możemy lekko skorygować wynik. Na początku możemy kliknąć na jedną z tych czterech strzałek tylko raz (generalnie jeśli się pomylimy to możemy zawsze wycofać do pozycji pierwotnej).
Wraz ze wzrostem poziomu alchemii będzie można klikać więcej razy na te strzałki i w bardziej dokładny sposob korygować wynik losowania. Jeśli już jesteśmy zadowoleni z wyniku (czy to po korekcie, czy bez) klikamy wtedy na powstałą po prawej stronie miksturę - przeniesie się ona do plecaka, a my możemy zacząć zabawę od nowa.
Jeśli losowanie będzie dla nas niełaskawe, to otrzymamy w wyniku jakąś "toksyczną" miksturę:
Ta powyżej powoduje zmniejszenie rozmiarów postaci na 10 minut
Na wyższych poziomach alchemii receptury składają się nie tylko dwóch ikon, ale też ich większej ilości. W panelu alchemicznym pojawi się nam więcej słupków do losowania i tym samym trudność lekko wzrośnie. Będziemy mieć też na wyższych poziomach większą liczbę korekt.
Włożenie odpowiednich składników, ale nie w tej kolejności co trzeba spowoduje, że jeśli odpowiednie symbole zostaną wylosowane, to dana mikstura powstanie, ale w mniejszej ilości. Przykładowo, Potion of Speed dostajemy 3 sztuki, za właściwą kolejność ("rycerz", "oko"), a tylko 2 sztuki za odwrotną ("oko", "rycerz").