Fatigue (zmęczenie) to pewien limit dodatkowego doświadczenia jaki możemy uzyskać każdego dnia.
Kiedy walczymy z mobami i wykonujemy zadania to postać się męczy. Z czasem, gdy awansujemy na kolejne, wyższe poziomy i zmagamy się z coraz to trudniejszymi questami, postać męczy się coraz szybciej i tym samym przyswaja coraz mniej doświadczenia.
Żeby wypocząć i tym samym w pełni przyswoić zdobyte w pocie czoła doświadczenie należy udać się do Goblina Oberżysty (Goblin Innkeeper) i zarządzić odpoczynek (porozmawiać i wybrać opcję Rest):
Goblin pobiera za odpoczynek za każdym razem drobną opłatę, ale nie należy odkładać odpoczynku na kolejny dzień, bo w pewnym momencie będziemy tak zmęczeni, że nie nauczymy się wiele nowego. Innymi słowy limit się wyczerpie i będziemy dostawać tylko normalny exp.
Jak to wygląda w praktyce?
Pasek doświadczenia znajduje się pod paskami życia i many lub energii. Postać, począwszy od piątego levelu ma dwa kolory na pasku expa - fioletowy i niebieski.
Kolor
fioletowy to doświadczenie, które już na trwałe sobie przyswoiliśmy i tylko
fioletowy exp jest brany pod uwagę przy podnoszeniu poziomu, tzn pasek musi się zapełnić
fioletowym kolorem, żebyśmy wskoczyli na następny level.
Fioletowe doświadczenie zdobywamy
zawsze.
Część
niebieska paska to doświadczenie potencjalne, które możemy zamienić na
fioletowe u NPC-ow takich jak Goblin Innkeeper, posiadających nad głową symbol kufla:
Czy to walcząc z mobem, czy też oddając quest, zdobywamy zarówno
fioletowe jak i
niebieskie doświadczenie. Porcja
niebieskiego expa jest taka sama jak porcja zdobytego
fioletowego expa.
Niebieskie doświadczenie zdobywamy tylko dopóki jego limit na dany dzień się nam nie skończy - po wyczerpaniu limitu otrzymujemy tylko i wyłącznie
fioletowy exp
bez dodatkowego
niebieskiego.
Przykładowo, jeśli jeszcze się nam limit
nie wyczerpał otrzymamy:
- zabicie moba, np +50 +50 (w ostatecznym rozrachunku 100)
- zrobienie questa, np +500 +500 (w ostatecznym rozrachunku 1000)
A jeśli się już wyczerpał, dostaniemy wtedy tylko:
- zabicie moba, np +50
- zrobienie questa, np +500
W każdym momencie możemy sobie sprawdzić ile mamy w danym dniu limitu i ile jeszcze nam zostało do wykorzystania, przez najechanie kursorem na pasek doświadczenia. Zobaczymy wtedy co następuje:
Czyli, zachowując układ:
Doświadczenie: [całkowita ilość zdobytego expa] / [całkowita ilość expa do następnego levelu] (całkowity procent)
Zmęczenie: [ile już wykorzystaliśmy] / [limit fatigue na dany dzień] (procent już zdobytego fatigue)
Doświadczenie dla danego poziomu: [ile zdobyliśmy w tym levelu] / [ile potrzeba w tym levelu] (procent zdobytego expa na aktualny poziom)
To ile zdobyliśmy
fatigue w danym dniu, jest to liczba która zamieni się nam na
fioletowy exp, jeśli udamy się do Goblina Oberżysty. Po wymianie powyższe statystyki ulegną zmianie i limit fatigue pomniejszy się o tą liczbę, którą wymieniliśmy.
Jeśli skończy się nam limit
fatigue na dany dzień, to należy należy go wymienić na
fioletowy exp (można też to robić wielokrotnie wcześniej, ale za każdym razem płacimy za odpoczynek). W tym momencie najlepiej jest przestać zajmować się rzeczami, za które zdobywamy doświadczenie, a zająć się np craftingiem, gatheringiem, pomaganiem low levelom, etc. Można też w ogóle iść na spacer albo zrobić coś poza grą
Dlaczego? Dlatego, że grając dalej będziemy na tym stratni, bo de facto będziemy zdobywać tylko połowę tego co wcześniej i szybko może się okazać, że pokończymy wszelkie questy na nasz poziom i ciężko będzie wbić następny.
Limit fatigue resetuje się codziennie o godzinie 5:00 w nocy naszego czasu w zimie, a o 6:00 rano w lecie (4:00 GMT+0) na serwerze EU.
Jeśli przed resetem limitu mamy jeszcze jakiś niewymieniony
niebieski exp należy jak najszybciej go wymienić, bo również będziemy na tym stratni.
Przykładowo - niedawno zdobyliśmy level 7 i jest już północ, idziemy spać.
Mamy aktualnie powiedzmy 8000 niebieskiego expa, jeśli go teraz nie wymienimy, tylko zostawimy to na następny dzień, to po resecie limitu będziemy mieć coś takiego:
|----------------------------------------------------------|8k|------------------------|Limit (13,5 k dla Lv7)
Więc na drugi dzień zostanie nam tylko do wykorzystania 13,5k - 8k = 5,5k
Gdybyśmy przed 1:00 w nocy wymienili to 8k fatigue na fioletowy exp, to następnego dnia mielibyśmy pełne 13,5k limitu do wykorzystania i tym samym moglibyśmy dłużej pograć.
Limit fatigue resetuje całkowitą ilość niebieskiego expa! Jeśli mamy jakiś niewykorzystany, to nie stracimy go, ale wliczy się on do limitu na dzień następny i tym samym w dniu następnym limitu będzie mniej. Innymi słowy limit fatigue liczy się od końca fioletowego paska, a nie od końca fioletowego z niebieskim.
MECHANIKA
Zawsze niebieska część expa, którą już zdobyliśmy, a jej jeszcze nie wymieniliśmy pozostanie niezmieniona i nienaruszona. Zmieniać się będzie tylko limit, czyli górna wartość.
Im więcej zostawimy niebieskiego expa przed resetem fatigue, tym mniej będziemy mieć do wykorzystania następnego dnia, ponieważ wliczy się on do nowego limitu i tak na prawdę do wykorzystania zostanie nam różnica pomiędzy limitem, a ilością niebieskiego expa.
W poniższej tabeli zamieściłam limity fatigue dla każdego poziomu:
Poziom |
<------> |
Limit Fatigue |
<----> |
5/6 Limitu |
<----> |
Przyrost (1/6) |
Lv5 |
|
13500 |
|
11250 |
|
2250 |
Lv6 |
|
14400 |
|
12000 |
|
2400 |
Lv7 |
|
15300 |
|
12750 |
|
2550 |
Lv8 |
|
16200 |
|
13500 |
|
2700 |
Lv9 |
|
17100 |
|
14250 |
|
2850 |
Lv10 |
|
18000 |
|
15000 |
|
3000 |
Lv11 |
|
18900 |
|
15750 |
|
3150 |
Lv12 |
|
19800 |
|
16500 |
|
3300 |
Lv13 |
|
20700 |
|
17250 |
|
3450 |
Lv14 |
|
21600 |
|
18000 |
|
3600 |
Lv15 |
|
22500 |
|
18750 |
|
3750 |
Lv16 |
|
23400 |
|
19500 |
|
3900 |
Lv17 |
|
24300 |
|
20250 |
|
4050 |
Lv18 |
|
25200 |
|
21000 |
|
4200 |
Lv19 |
|
26100 |
|
21750 |
|
4350 |
Lv20 |
|
27000 |
|
22500 |
|
4500 |
Lv21 |
|
27900 |
|
23250 |
|
4650 |
Lv22 |
|
28800 |
|
24000 |
|
4800 |
Lv23 |
|
29700 |
|
24750 |
|
4950 |
Lv24 |
|
30600 |
|
25500 |
|
5100 |
Lv25 |
|
31500 |
|
26250 |
|
5250 |
Lv26 |
|
32400 |
|
27000 |
|
5400 |
Lv27 |
|
33300 |
|
27750 |
|
5550 |
Lv28 |
|
34200 |
|
28500 |
|
5700 |
Lv29 |
|
35100 |
|
29250 |
|
5850 |
Lv30 |
|
36000 |
|
30000 |
|
6000 |
Lv31 |
|
36900 |
|
30750 |
|
6150 |
Lv32 |
|
37800 |
|
31500 |
|
6300 |
Lv33 |
|
38700 |
|
32250 |
|
6450 |
Lv34 |
|
39600 |
|
33000 |
|
6600 |
Lv35 |
|
40500 |
|
33750 |
|
6750 |
Lv36 |
|
41400 |
|
34500 |
|
6900 |
Lv37 |
|
42300 |
|
35250 |
|
7050 |
Lv38 |
|
43200 |
|
36000 |
|
7200 |
Lv39 |
|
44100 |
|
36750 |
|
7350 |
Lv40 |
|
45000 |
|
37500 |
|
7500 |
Kolumna
Limit Fatigue pokazuje do jakiej wartości zostanie zresetowany limit, czyli górna wartość
jeżeli aktualny limit będzie mniejszy lub równy niż 5/6 wartości limitu na dany dzień.
Przykład 1 - graliśmy sobie na 9lv, przeskoczyliśmy właśnie na lv10 i mamy dajmy na to wykorzystane 14000 niebieskiego exp z aktualnego limitu 17100 -> idziemy wymienić i dzięki temu mamy 17100 - 14000 = 3100 limitu (i oczywiście 14k fioletowego expa więcej).
Jeśli tę sytuację zostawimy do następnego dnia, limit się zresetuje do wartości na lv10, czyli do 18000 i będziemy mieć pełne 18k do wykorzystania.
Stało się tak dlatego, ponieważ 3,1k < 15k (czyli 5/6 * 18k, aktualnie przysługującego nam limitu)
Jeśli zaś zostanie nam 5/6 lub więcej limitu z danego poziomu, to wtedy następnego dnia przyrośnie nam on o 1/6 wartości dla danego poziomu (ostatnia kolumna)
Przykład 2 - mamy lv10, zostało nam 16k limitu (czyli więcej niż 5/6) - następnego dnia limit zresetuje się do wartości 16k + 3k (czyli + 1/6 * 18k, limit na lv10) -> będziemy mieć 19k do wykorzystania.
Przykład 3 - mamy nadal ten lv10, zalogowaliśmy się, ale nie chciało się nam grać, więc nadal mamy 19k limitu (z przykładu 2), a jest to więcej niż cały limit na lv10 i jednocześnie więcej niż 5/6.
Następnego dnia po resecie znowu przyrośnie nam 1/6 limitu fatigue, czyli będziemy mieć 19k +3k, czyli 22k do wykorzystania.
Uwaga - limit nie będzie przyrastać o 1/6 jeśli nie będziemy się chociażby logować do gry. Nie musimy grać tą postacią, ale jeśli się na nią nie zalogujemy przez dłuży czas, to limit na niej będzie taki sam, jak po resecie po ostatnim wylogowaniu.
A teraz liczbowo, dlaczego tak ważne jest wymienianie niebieskiego expa:
Modyfikacja Przykładu 1:
Wbiliśmy lv10, zdobyliśmy 14k niebieskiego i mamy 17100 limitu (z lv9) - nie idziemy wymieniać.
Po resecie będziemy mieć nadal 14k niebieskiego i nowy limit fatigue 21100 (bo 17,1k jest większe niż 5/6 *18k, więc się nam doda 1/6 z lv10).
Idziemy dopiero po resecie wymienić i jak wcześniej dostajemy 14k fioletowego expa, ale mamy do wykorzystania tylko 7,1k limitu (21,1k - 14k).
Gdybyśmy wymienili jak w przykładzie 1 mielibyśmy teraz calutkie 18k limitu.
Podsumowując, do obliczenia ile będziemy mieć następnego dnia limitu liczy się tylko to jaki mamy aktualnie poziom i ile aktualnie mamy tego limitu:
Limit po resecie
jest równy wartości z drugiej kolumny, jeśli wcześniej mieliśmy go
mniej niż wartości z trzeciej kolumny (5/6).
Limit po resecie
powiększa się o wartość z czwartej kolumny (+1/6), jeśli wcześniej było go
więcej niż wartość z trzeciej kolumny (5/6).
Limit się nie powiększy wcale, jeśli nie będziemy się logować na daną postać.
Niewymieniony niebieski exp odliczy się od limitu przy pierwszej wymianie po resecie, należy więc odwiedzić Goblin Innkeepera przynajmniej raz przed 5:00 nad ranem.
Po wykorzystaniu limitu na dany dzień - idźcie na spacer